nieuws.png

Supporters van FULL: Jim van der Wardt

FULL is voor en van de mensen! Wij worden op uiteenlopende manieren ondersteund door diverse organisaties en personen. Hoewel zij het fijn vinden om op de achtergrond bij te dragen, vinden wij dat zij het verdienen om in het zonnetje te worden gezet. Maak daarom kennis met de Supporters van FULL! Deze maand: Jim van der Wardt.

10 600x400

Jim van der Wardt is sinds 2013 betrokken bij Stichting Twisted. Hij maakt deel uit van het bestuur en geeft leiding aan de coaches van FULL. Jim heeft Human Resource Management gestudeerd en is gespecialiseerd in coaching en interim HR. Daarnaast richt hij zich met zijn bedrijf TheCrazySmile op het ontwerpen van producten. Zo heeft hij voor FULL al eens lichtbakken en tassen gecreëerd, en workshops daarover gegeven. Maar welke drijfveren heeft Jim dan eigenlijk? En hoe is hij bij Stichting Twisted terechtgekomen? Onze stagiaire Sterre ging met hem in gesprek om erachter te komen.

Jim! Hoe ben jij in contact gekomen met Stichting Twisted?
“Een paar jaar geleden had ik een gesprek met een medewerker van de Glasbak. Zij waren destijds op zoek naar mensen die het project ‘Nablijven’ vorm wilden geven. Ik ben toen gevraagd om bij ‘Nablijven’ een cursus tassen maken te geven. Dat was nog helemaal aan het begin van FULL. Sindsdien heb ik verschillende soorten merchandise gemaakt: tassen, labels, petten en nog veel meer. Het is inmiddels een aantal jaar later, maar ik ben gewoon altijd blijven hangen.”

Waar haal jij voldoening uit?
“Eén van mijn passies is het ontwerpen van producten of ‘engagement design’. Normale producten vind ik te plat; ik wil dingen maken die worden doorgegeven. Denk aan het zakhorloge van je opa, bijvoorbeeld. Items die een functie kunnen vervullen en die, mochten ze nog geen verhaal hebben, een verhaal krijgen. Als je een object aan iemand geeft met een bepaalde boodschap, dan zorgt dat er vaak voor dat die boodschap gekoppeld blijft aan dat object. Je kan dan met dat object een verhaal mee vertellen. Neem als voorbeeld de merchandise die ik voor FULL maak, daarbij vertellen de jongeren het verhaal. Precies zoals de bordjes die je in de CityLounge op tafel vindt; bordjes die stuk voor stuk motto’s van jongeren bevatten. Een dergelijk item creëert ruimte voor een gesprek en het stellen van vragen.”

Wat is jouw persoonlijke motivatie om mee te werken aan FULL?
“Ik was erg onder de indruk geraakt van wat er hier gedaan wordt voor de jeugd en de maatschappij. En van de omgeving van waaruit dat wordt gedaan. Ik vind het nog steeds mooi om te zien dat mensen bereid zijn hier hun hele leven aan te weiden. Daarom wilde ik ook graag iets bijdragen.”

Wat is jouw hoogtepunt bij Stichting Twisted?
“Wat ik iedere keer weer een hoogtepunt vind zijn de FULL uitvoeringen. Tijdens die voorstellingen wordt het mij nog eens extra duidelijk hoe belangrijk FULL is en wat je voor elkaar kan betekenen in de samenleving. Ik heb ooit elf maanden bij een beveiligingsorganisatie gewerkt en tijdens die periode drong het tot me door dat de meerderheid van Nederland in een totaal andere wereld leefde dan ik. Persoonlijk had ik nooit problematieken gekend en studeren was voor mij ook geen issue. Maar die baan liet me zien dat je veilig voelen en het hebben van een goede gezondheid voor sommigen wel degelijk een issue kan zijn. En rond die diezelfde tijd gingen de seminars over talentontwikkeling en samenwerken van start; seminars die ik altijd in groepjes deed met mensen die hetzelfde waren zoals ik. Het leek alsof alles samenkwam. FULL heeft mijn ogen geopend. Bij Stichting Twisted werken mensen die deze wereld wél kennen en de taal spreken. Zij gaven mij de kans om in de praktijk iets te betekenen. Dit alles heeft mijn ogen geopend.”

Waarom is het volgens jou belangrijk dat Stichting Twisted en FULL bestaan?
“Omdat ik denk dat het systeem, hoe goed bedoeld ook, steeds slachtoffer wordt van bepaalde processen. Projecten zoals FULL zijn helemaal tot stand gekomen vanuit gevoel en intrinsieke motivatie, vanuit echtheid. Hoe bij het UWV het proces de baas is, is bij ons ambitie de baas. Sommige mensen kunnen niet omgaan met plekken waar processen de dienst uit maken. Vandaar dat organisaties zoals Stichting Twisted zo waardevol zijn.”

Hoe zou je de doelgroep van FULL beschrijven?
“De doelgroep van FULL heeft in mijn ogen behoefte aan een aantal dingen die Stichting Twisted hen kan bieden. Het zijn jongeren die met hulp van FULL in de gaten krijgen dat er wel degelijk mensen zijn die hen kunnen steunen. Bij ons krijgen zij de kans om hun eigen talenten te ontwikkelen en om hun tegenslagen om te zetten naar iets positiefs.”