Valery Mak in Viva400

valeryviva400Valery Mak, programmeur van Kunstlinie Almere Flevoland en oprichtster van Stichting Twisted, is door de redactie van het tijdschrift Viva geselecteerd voor de Viva 400. De Viva 400 is een jaarlijkse lijst met 400 succesvolle en inspirerende vrouwen tot 40 jaar. Het is de tweede keer dat zij in de prestigieuze lijst wordt opgenomen.

Wekelijks worden er 100.000 exemplaren van het tijdschrift Viva verkocht, het bereik onder jonge vrouwen is 400.000 per week. Hiermee is Viva al vele jaren een van de grootste bladen voor jonge vrouwen. Het blad lanceerde in 2008 de Viva 400.

Viva 400 is een platform van jonge, succesvolle vrouwen. De lijst is onderverdeeld in zeven categorieën. De vrouwen die er in staan, zijn dan ook zeer divers: van microbioloog tot fotograaf, van webdesigner tot tropenarts, van actrice tot advocaat, van politica tot zangeres. Eén ding hebben ze met elkaar gemeen: ze zijn stuk voor stuk heel goed in hun vakgebied. Ze worden voor deze editie geselecteerd omdat ze dit jaar een bijzondere carrieremove hebben gemaakt, een prijs hebben gewonnen of op een andere manier zijn opgevallen in hun vakgebied. Valery Mak is als programmeur en MT-lid van Kunstlinie Almere Flevoland de jongste theaterprogrammeur van Nederland en werd geselecteerd in de categorie ‘Creatieven’.

Valery Mak (1986) richtte in 2007 Stichting Twisted op waarmee zij zich richt op talentontwikkeling en actieve participatie van jongeren. In de afgelopen jaren hebben duizenden jongeren geparticipeerd in projecten van de stichting. Eind 2015 droeg Valery haar taken als directrice over en startte ze als Hoofd Programmeur bij Kunstlinie Almere Flevoland (voorheen Schouwburg Almere). Ze is binnen het bedrijf verantwoordelijk voor de creatieve koers en programmering van o.a. het theater, de kunstgalerij, de academie (jeugd), de architectuurstudio en popprogrammering. Valery is de jongste theaterprogrammeur in Nederland. Bij Twisted is ze nog altijd actief als bestuurslid.

“Onder mijn artistieke leiding moet KAF uitgroeien tot de culturele hotspot van Flevoland. Ik vind het ontzettend belangrijk om daarbij niet alleen het bestaand ‘schouwburgpubliek’ maar ook de jongere generatie te bedienen. De jeugd is tenslotte de toekomst. Daarnaast wil ik niet alleen voor de stad, maar vooral met de stad programmeren. Ik betrek lokale partijen en span me in om onze Almeerse makers een podium te bieden –en op een voetstuk te plaatsen. Daarmee hoop ik uiteindelijk een verandering teweeg te brengen en bij te dragen aan een leukere stad!” aldus Valery.

Iedereen kan online een stem uitbrengen op de 400 geselecteerde vrouwen. Op basis van de stemmen wordt de volgorde van de lijst bepaald. Stemmen op Valery is mogelijk door hier te klikken.